abboblogg

abboblogg

Om bloggen

Her står det litt av hvert etter hvert. Lite personlig, for den som måtte lete etter slikt. Om denslags kommer, så les det med en stor klype salt. Jeg er profesjonell løgner, tross alt.

Om sinnslidelser, Kathrine Aspaas og datalagringsdirektivet, og bitte litt om Mor Nille

politikkOpprettet av Anne Holt sø., april 10, 2011 13:54:42

La det være sagt med én gang: Depresjoner skal man ha respekt for. At kronisk deprimerte kan ha vanskeligheter med både seg selv og omverdenen, er åpenbart. Noen har nytte av medikamenter mot sin lidelse. Og bra er det.

Hva Kathrine Aspaas’ sykdom og medisinering har med datalagringsdirektivet å gjøre, er imidlertid komplett ubegripelig. Særlig etter å ha lest Kathrine Aspaas’ artikkel om de nevnte tre saker i Aftenposten i dag. Se denne:

http://www.aftenposten.no/meninger/spaltister/aspaas/article4088770.ece

Etter tre gangers gjennomlesning kan jeg ikke skjønne annet enn at Aspaas’ argument kan oppsummeres omtrent slik: ”Mange mennesker lider under samfunnets tabuforestillinger. Det er bedre for alle å være åpen om sine tabubelagte lidelser eller tilstander. Åpenhet er skammens og selvforaktens aller verste fiende, og siden datalagringsdirektivet betyr mer åpenhet, er datalagringsdirektivet en fantastisk ting.”

Logikken minner om Erasmus Montanus' bevisførsel omkring Mor Nilles tilhørighet til mineralriket. Artikkelen er skrevet i en patosfylt prosa som er sjelden vare i Norge, og når ganske tidlig et av mange høydepunkt i så måte når hun kobler en mulig implementering av datalagringsdirektivet med flottenfeieriet : ”(Vi skal) bli frie mennesker!”

Nesten hver eneste setning i artikkelen gir grunnlag for en hel harang med motargumenter. Siden jeg stiller meg ganske hoderystende til at Aftenposten faktisk valgte å sette denne artikkelen på trykk, skal jeg nøye meg med det helt opplagte:

Datalagringsdirektivet handler ikke om åpenhet. Ikke i det hele tatt. Datalagringsdirektivet handler om en forflytning av eiendomsrett. Staten tar noe fra Aspaas og meg og alle andre som vi til nå har eid selv. Ved en senere implementering av det nå vedtatte direktivet vil jeg ha mistet min selvsagte (og allerede nå av andre lands domstoler erkjente) eiendomsrett til mitt eget privatliv. Dette er et prinsipielt spørsmål av så gigantisk karakter at jeg tillater meg å smile av Aspaas oppgitte kilde for sin nyvunne frelse når det gjelder direktivets legende og helende virkning på det meste: En liten faktaboks i Aftenposten (sic!).

At Kathrine Aspaas - i likhet med forbausende mange kvinner nå for tiden - føler behov for å bekjenne om sin sykdom i avisen, får være hennes sak. Noen mener slikt kan hjelpe andre i samme situasjon. Ikke vet jeg. Men at det gis spalteplass over to sider i en avis som Aftenposten til en hallelujah-hylling av datalagringsdirektivet som universalvåpen mot alt som er vondt og vanskelig her i verden, fra mafia og terror til uberettiget skyld- og skamfølelse, er faktisk svært forbausende. Det har jeg ikke engang hørt de varmeste tilhengerne av direktivet gjøre.

Datalagringsdirektivet handler verken om å gjøre homofile modigere , utviklingshemmede lykkeligere eller deprimerte gladere og med fornyet evne til å lukte våren. Beklageligvis, for så vidt. Hadde EU, en organisasjon jeg for øvrig mener Norge burde vært medlem av for lengst, hostet opp et slikt direktiv, ville jeg klappet i hendene nesten like begeistret som det Kathrine Aspaas allerede gjør.

Nå virker applausen bare fryktelig, fryktelig rar...

  • Kommentarer(19)

Fill in only if you are not real





Følgende XHTML-tags er tillatt: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS og Javascript er ikke tillatt.
Opprettet av ebe sø., mai 01, 2011 18:06:02

Eg er for eit meir opent samfunn, der alle kan vere den dei er utan noko meir om og men. I eit ope samfunn vil det og vere lettare å kunne fortelje dei rundt seg at ein slit med psykiske problem osb (og det var vel det Aspaas ynskja?)Eg trur dei fleste er einig med meg i det. Eg kan ikkje sjå korleis DLD skal ha noko som helst innverknad på å skape eit opnare samfunn. DLD handla om at staten i større grad skal kunne sjekke alt vi gjer, utan at det er stor sjanse for at vi driv med noko vi ikkje har lov til. Å samanlikne DLD med Gestapo sin verksamd er nok å dra det langt, men det er freistande.

Opprettet av Anne Holt ma., april 25, 2011 09:09:00

Einar H: Sublimt? Definitivt! ytterst sublimt!

Opprettet av Einar H ma., april 18, 2011 10:05:18

Er ikke sikker på at kritikkten av Aspaas´ artikkel helt forstår dybden i hennes perspektiv. Mor Nille-sammenlikningen til Anne Holt er .......mer Anne Holtsk enn relevant. Aspaas´ artikkel må leses med sublim forståelse for sammenhenger. Artikkelen til Aspaas var god lesing, perspektivrik og fremtidsretta.

Opprettet av Einar H ma., april 18, 2011 10:05:16

Er ikke sikker på at kritikkten av Aspaas´ artikkel helt forstår dybden i hennes perspektiv. Mor Nille-sammenlikningen til Anne Holt er .......mer Anne Holtsk enn relevant. Aspaas´ artikkel må leses med sublim forståelse for sammenhenger. Artikkelen til Aspaas var god lesing, perspektivrik og fremtidsretta.

Opprettet av Anne-Marie lø., april 16, 2011 14:28:13

Hvorfor mener du Norge burde vært medlem av EU? Da hadde vi jo ikke hatt noen sjans til å si nei til Datalagringsdirektivet i utgangspunktet. Ikke hadde vi kunnet påvirke det i en "positiv retning" heller. Norske topp-politikere er jo for, EU-vennlige som de er. Nei; ja takk til lokal styring og et mer reelt demokrati. EU er ikke til for å bli.

Opprettet av Beaterud on., april 13, 2011 18:40:47

@Fredrik Anne Holt sin bloggpost handlet om DLD men Aspaas-artikkelen handlet om noe helt annet og som jeg synes er verre enn DLD. @Anne Holt jeg glemte å sette en ironiadvarsel under bidraget. Dettet her er jo nettet, det kan være greit å komme med synspunkter i sammenheng med blogginnlegget uten å gå inn i en debatt med argumentasjoner på flere hundre sider, håper at jeg ikke tar feil.

Opprettet av Nebb ma., april 11, 2011 21:05:31

Bra.

Opprettet av Anne Holt ma., april 11, 2011 18:45:10

@Tine, det er ikke mulig "å se over denne linken til Datalagringsdirektivet". Aspaas' artikkel handler om DLD. jeg har ingen som helst grunn til å tro at depresjoner eller andre psykiske lidelser går ut over en persons intelligensnivå. Det tyder de siste ukers bekjennelser sterkt på. Det ville være nedlatende og diskriminerende av meg ikke å imøtegå argumentasjon fremført av en av Aftenpostens mest markerte kommentatorer fordi jeg burde være "kjenslevar".

Opprettet av Tine ma., april 11, 2011 13:50:37

Så dustete dere er! Psykiske lidelser er fortsatt ekstremt tabu. De fleste av oss skjuler hvem vi er. Ethvert forsøk på å bryte gjennom denne "liksom-idyllen" og faktisk tørre å fremstå som den en er, bør fremjubles istedetfor kritiseres av besser-wissere som Anne Holt og flere.
Sjelden har du fremstått mer arrogant og mindre kjenslevar, Anne Holt.

Hvis du evner å se over denne linken til Datalagringsdirektivet - så er artikkelen viktig og støttende lesning for enhver som måtte slite med det samme og føle seg som det ensomste menneske i verden - uten grunn.

Opprettet av Kristin ma., april 11, 2011 10:21:10

Ja da, Elin Ørjasæter. Vi har fått med oss at du er bipolar og går på lykkepiller nå.

Opprettet av Bent ma., april 11, 2011 09:38:36

Jeg er glad jeg ikke var alene om å klø meg kraftig i hodet av selve "artikkelen", og så bli enda mer irritert på Aftenposten enn jeg allerede var.

Opprettet av Martine Votvik ma., april 11, 2011 01:12:21

Bortsett fra at jeg er motstander av EU i nåværende form, så synes jeg du traff rett på her. Noen mennesker burde seriøst sove på det når de får den sitrende følelsen av at "det handler jo om meg."

Opprettet av Elin Ørjasæter sø., april 10, 2011 23:07:34

Enig med Holt i denne blogposten. Det ble veldig Mor Nille over det hele. Det rareste forsvaret av datalagringsdirektivet så langt. Skal vi være FOR datalagringsdirektivet fordi det er greit å være for åpenhet om depresjon? Jeg er faktisk FOR datalagringsdirektivet, men ser overhodet ikke hva som er koblingen til hverken Aspaas eller mine egne sinnstilstander. Ble faktisk litt irritert på oss lykkepillespiseres vegne. Vi blir da ikke SÅ rørete av å spise lykkepiller? Eller gjør vi det? Gulp.

Opprettet av Anne Holt sø., april 10, 2011 19:46:17

Hei Beaterud, argumenter som "dette vet jeg bare" er kostelige...

Opprettet av Fredrik sø., april 10, 2011 19:44:37

@Beaterud, er det Aspaas artikkel du mener? Den handler vel om DLD??? Og Holts bloggpost gjør vel også det???

Opprettet av Beaterud sø., april 10, 2011 19:40:40

@Fredrik at ikke artikkelen hadde så mye å gjøre med DLD egentlig, men en hel masse "tidsriktig" rot (og så MÅ jeg bare si fra når noen synes noe bra om EU).

Opprettet av Fredrik sø., april 10, 2011 19:17:57

Unnskyld, Beaterud, hva faen mener du?

Opprettet av Beaterud sø., april 10, 2011 17:21:49

Er ikke det rart: når noen tørr å skrive om håp, når noen lever håp, så begynner de håpløse og ukloke å sutre, de som er fastlåste i gårsdagens tankesett. Og hva er det du vet om prosa forresten? Din er som en hyllest til støvet som danser i det døende lyset til en dag som snart vil komme til å ... Jo, nei, vent litt, lot meg rive med av artikkelen nå... De burde ikke Bondevik så ofte la holde sine narsissistiske(?) foredrag, det har blitt så hipp med depresjoner hos folk som kan behandles og som har råd til å likevel tenke positivt. De som blir depressive fordi de har all grunn til det men ikke er syke .... , nei, la oss heller sende positive tanker til disse. (Men når det gjelder EU så tar du feil, dette vet jeg bare ...)

Opprettet av Knut F sø., april 10, 2011 14:17:26

Som mange har twitret i dag: Aspaas ga bort privatlivet sitt i Aftenposten i dag. Hun får faen ikke gi bort mitt.